Publikationen

SCHRIFTENVERZEICHNIS

Dr. habil. Markus Dreßler


Monographien          

2013
Writing Religion: The Making of Turkish Alevi Islam (Reflection and Theory in the Study of Religion). New York: Oxford University Press (Türkische Übersetzung erscheint 2015 bei Bilgi University Press).

2002
Die alevitische Religion. Traditionslinien und Neubestimmungen (Abhandlungen zur Kunde des Morgenlandes LIII,4). Würzburg: Ergon.

1999
Die civil religion der Türkei. Kemalistische und alevitische Atatürk-Rezeption im Vergleich (Arbeitsmaterialien zum Orient 4), Würzburg: Ergon.

Sammelbände

2011
Secularism and Religion-Making (Reflection and Theory in the Study of Religion), New York: Oxford University Press, Mitherausgeber: Arvind-Pal S. Mandair.

2009
Sufis in Western Society: Global Networking and Locality (Routledge Sufi), London: Routledge, Mitherausgeber: Ron Geaves, Gritt M. Klinkhammer.

Zeitschriftenartikel und Buchkapitel

Forthcoming:
“From Crypto-Christians to Shaman Turks. Modern Discourses on the Alevis of Turkey,” B. Bentlage, M. Eggert, H.M. Krämer, S. Reichmuth (eds.): Religious Dynamics under the Impact of Imperialism and Colonialism: A Sourcebook, 2015 (accepted).

“Rereading Ziya Gökalp (1876-1924): Secularism and Reform in the Late Young Turk Period,” International Journal for Middle Eastern Studies (forthcoming 2015).

“The Discovery of the Alevis’ Shamanism and the Need for Scholarly Accuracy,” F. Öz, M. Yeșil (eds.), Ahmed Yașar Ocak Armağan’ı, 2015, 569-576 (in print).

2015
“Turkish Politics of Doxa: Otherizing the Alevis as Heterodox,” Philosophy & Social Criticism, 2015, doi:10.1177/0191453714567492, 7 pp. Türkische Übersetzung: “Turkish doksa siyaseti: Alevilerin heterodoks olarak ötekileștirilmesi,” Birikim, February 2005.

2014
“'Our Alevi and Kurdish Brothers' - Some Remarks on Nationalism and Minority Politics in Turkey,” K. Omarkhali (ed.), Religious Minorities in Kurdistan: Beyond the Mainstream, Wiesbaden: Harrasowitz 2014, 139-57. Türkische Übersetzung in Kürdistanda Dini Azınlıklar, Avesta Publ., 2014, 225-49.  

2013
“Was ist das Alevitum? Die aktuelle Diskussion und historische Traditionslinien,” Karolewski, J., R. Langer und R. Motika (Hrsg.): Ocak und Dedelik: Institutionen religiösen Spezialistentums bei den Aleviten. Frankfurt a. M.: Peter Lang, Europäischer Verlag der Wissenschaften, 13-35. Englische Übersetzung in Vorbereitung.

“Der moderne dede: Religiöse Autorität im Wandel,” Karolewski, J., R. Langer und R. Motika (Hrsg.): Ocak und Dedelik: Institutionen religiösen Spezialistentums bei den Aleviten. Frankfurt a. M.: Peter Lang, Europäischer Verlag der Wissenschaften, 241-266.

2012
“Fuad Köprülü'nün Çalışmalarında 'Heterodoks İslam',” Taştan, Y. K. (Hrsg.): Mehmet Fuat Köprülü. Ankara: T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, 345-356.

“Fuad Köprülü'nün Tarihyazısına Milliyetçiliğin Etkisi,” Taştan, Y. K. (Hrsg.): Mehmet Fuat Köprülü. Ankara: T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, 207-218.

2011
“Making Religion through Secularist Legal Discourse: The Case of Turkish Alevism,” Markus Dressler, Arvind-Pal S. Mandair (Hrsg.): Secularism and Religion-Making, Oxford University Press, 187-208.

“Introduction: Modernity, Religion-Making, and the Postsecular,” Markus Dressler, Arvind-Pal S. Mandair (Hrsg.): Secularism and Religion-Making, Oxford University Press, 3-36 (mit Arvind-Pal S. Mandair).

“The Religio-Secular Continuum. Reflections on the Religious Dimensions of Turkish Secularism.” Winnifred Fallers Sullivan, Robert A. Yelle und Mateo Taussig-Rubbo (Hrsg.): After Secular Law, Stanford University Press, 221-241.

2010
“How to Conceptualize Inner-Islamic Plurality/Difference: ‘Heterodoxy’ and ‘Syncretism’ in the Writings of Mehmet F. Köprülü (1890-1966),” British Journal for Middle Eastern Studies 37.3: 241-260.

“Between Legalist Exclusivism and Mysticist Universalism. Contested Sufi Muslim Identities in New York,” Muslim World 100.4: 431-451.

“Public/Private Distinctions, the Alevi Question, and the Headscarf. Turkish Secularism Revisited,” Elizabeth Shakman Hurd, Linell Cady (Hrsg.): Comparative Secularisms in a Global Age, Palgrave, 121-142.

“Mehmed Fuad Köprülü'nün Çalışmalarında Bektaşilik ve Aleviliğin Yeri,” Gıyasettin Aytaş, Yusuf Doğan, Deren B. Akman Yeşilel (Hrsg.): Hacı Bektaş Velî'nin Tarihsel Kimliği, Düşünce Sistemi ve Etkileri, Ankara: Hazar Reklam, 87-92.

2009
“Pluralism and Authenticity: Sufi Paths in post-9/11 New York”, Markus Dressler, Ron Geaves, Gritt Klinkhammer (Hrsg.): Sufis in Western Society: Global Networking and Locality, London: Routledge, 77-97.        

“Introduction,” Markus Dressler, Ron Geaves, Gritt Klinkhammer (Hrsg.): Sufis in Western Society: Global Networking and Locality, London: Routledge, 1-12 (mit Ron Geaves und Gritt Klinkhammer).

“Irène Mélikoff’s Legacy: Some Remarks on Methodology.” Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 52.3: 13-20.

2008
“Religio-Secular Metamorphoses: The Re-Making of Modern Alevism,” Journal of the American Academy of Religion 76/2: 280-311.

“Turkey,” Andrew Rippin (Hrsg.): The Islamic World, London: Routledge, 53-69.

2006
“The Modern Dede: Changing Parameters for Religious Authorities in Contemporary Turkish Alevism,” Gudrun Krämer und Sabine Schmidtke (Hrsg.): Speaking for Islam. Religious Authorities in Muslim Societies. Leiden: Brill, pp. 269-294; ins Französiche übersetzt als “Le dede moderne: évolution des paramètres de l’autorité religieuse de l’Alévisme dans la Turquie contemporaine,” Sociologie et Sociétés 38 (special issue: Religion et politique dans les sociétés contemporaines): 69-92.

2005
“Inventing Orthodoxy: Competing Claims for Authority and Legitimacy in the Ottoman-Safavid Conflict,” Hakan T. Karateke und Maurus Reinkowski (Hrsg.): Legitimizing the Order. The Ottoman Rhetoric of State Power. Leiden: Brill, 151-173.

2003
“Turkish Alevi Poetry in the Twentieth Century: The Fusion of Political and Religious Identities,” Alif: Journal of Comparative Poetics 23 (special issue: Literature and the Sacred): 109-154.

“Alevi Geleneğin Dinsel Boyutları,” İbrahim Bahadır (Hrsg.): Bilgi Toplumunda Alevilik. Bielefeld: Bielefeld Alevi Kültür Merkezi, 19-43.

“Einblicke in den osmanisch-türkischen Islam. Eine Religionsgeschichte,” Johannes Kalter und Irene Schönberger (Hrsg.): Der lange Weg der Türken. 1500 Jahre türkischer Kultur. Stuttgart: Lindenmuseum, 238-250.

2001
“Die kemalistischen Reformen und die Aleviten,” Ismail Engin und Erhard Franz (Hrsg.): Aleviler / Alewiten, Vol. 3: Siyaset ve Örgütler / Politik und Organisationen. Hamburg: Deutsches Orient Institut, 15-34.

“Die türkische Zivilreligion und die NATO,” Werner Kremp und Berthold Meyer (Hrsg.): Religion und Zivilreligion im Atlantischen Bündnis (Atlantische Texte 14). Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 321-335.

“‘Die bedrohte Republik’. Von der Niederschlagung des Scheich-Said-Aufstands 1925 bis zur Schließung der Tugendpartei,” SPIRITA. Zeitschrift für Religionswissenschaft F15-F18.

“Gibt es einen islamischen Säkularismus? Zur alevitischen Kemalismus-Interpretation in der Türkei, Dietrich Reetz (Hrsg.): Sendungsbewußtsein oder Eigennutz: Zu Motivation und Selbstverständnis islamischer Mobilisierung (Studien/Zentrum Moderner Orient; Bd. 14) Berlin: Das Arabische Buch, 127-152.

1999
“Das ‘Türkische Muslimentum’. Die Türkei zwischen ethnischer und religiöser Identität im Spiegel der Türkischen Presse,” Istanbuler Almanach 3: 48-59.

1998
“Der Teilnachlaß von Karl Bornhausen,” Journal for the History of Modern Theology/ Zeitschrift für Neuere Theologiegeschichte 5: 248-273.

Enzyklopädieeinträge

2012
“Dede,” Encyclopaedia of Islam, 3rd ed., 2012-1, Leiden: Brill, 119-121.

2010
“Bektashis (Bektashiye),” Gordon J. Melton und Martin Baumann (Hrsg.): Religions of the World: A Comprehensive Encyclopedia of Beliefs and Practices. Vol.1. Santa Barbara: ABC-Clio (überarbeiteter Eintrag., erste Veröffentlichung in 2002).

2008
“Alevīs,” Encyclopaedia of Islam, 3rd ed., 2008-1, Leiden: Brill, 93-121.

2006
“Sufismus,” Christoph Auffarth, Jutta Bernard und Hubert Mohr (Hrsg.): Religionen der Welt, Stuttgart: Metzler, 267-271.

2005
“Sufism,” Kocku v. Stuckrad (Hrsg.): The Brill Dictionary of Religion. Leiden: Brill, vol. 4, 1818-1822.

“Sufismus in Deutschland,” (19971), in: Michael Klöcker und Udo Tworuschka (Hrsg.): Handbuch der Religionen. Kirchen und andere Glaubensgemeinschaften in Deutschland, München: Olzog, IV-2, 11 S. (erste Veröffentlichung in 1997, überarbeitet mit Ludwig Schlessmann).

Rezensionen

2013
“Christopher Dole: Healing Secular Life. Loss and Devotion in Modern Turkey,” Anthropos 108: 646-649.

“Zain Abdullah: Black Mecca. The African Muslims of Harlem,” Islamic Africa 41: 128-132.

2010
“Rez. GA: M. Sökefeld (Hrsg.): Aleviten in Deutschland,” Geschichte Transnational und H-Soz-u-Kult. Online: http://geschichte-transnational.clio-online.net/rezensionen/id=11341.

2009
“Gilles Veinstein (ed.): Syncrétismes et hérésies dans l’orient Seldjoukide et Ottoman (XIVe-XVIIIe siècle) Paris 2005,” International Journal of Middle East Studies 41.1: 139f.

“Alev Çınar: Modernity, Islam, and Secularism in Turkey. Bodies, Places, and Time. Minneapolis 2005,” Contemporary Islam 3.2: 201-203.

2008
“Hülya Küçük: The Role of the Bektashis in Turkey’s National Struggle. A Historical and Critical Study (Social, Economic and Political Studies of the Middle East and Asia 80). Leiden 2002,” Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft 158.2: 473-479.

“Paul J. White, and Joost Jongerden (eds.): Turkey’s Alevi Enigma. A Comprehensive Overview (Social, Economic and Political Studies of the Middle East and Asia 88). Leiden 2003,” Die Welt des Islams 48.1: 120-122.

2007
“Jamal Malik, and John Hinnels (eds.): Sufism in the West, Routledge 2005,” American Journal of Islamic Social Sciences 24.3: 121-123.

2006
“Muammer Kaylan: The Kemalists. Islamic Revival and the Fate of Secular Turkey. Amherst, NY 2005.” American Journal of Islamic Social Sciences 23.4: 120-123.

2003
“Thomas Hase: Zivilreligion: Religionswissenschaftliche Überlegungen zu einem theoretischen Konzept am Beispiel der USA (Religion in der Gesellschaft 9). Würzburg 2002, Journal of Contemporary Religion 18.2: 246-250.

1999
“Günter Seufert: Politischer Islam in der Türkei - Islamismus als symbolische Repräsentation einer sich modernisierenden muslimischen Gesellschaft (Beyruter Texte und Studien 67). Stuttgart 1997,” Orient. Zeitschrift des Deutschen Orient-Instituts 40: 651f.

“Krisztina Kehl-Bodrogi, Barbara Kellner-Heinkele, and Anke Otter-Beaujean (eds.): Syncretistic Religious Communities in the Near East. Collected Papers of the International Symposium “Alevism in Turkey and Comparable Syncretistic Religious Communities in the Near East in the Past and Present” Berlin, 14-17 April 1995 (Studies in the History of Religions). Leiden 1997,” Orient. Zeitschrift des Deutschen Orient-Instituts 40: 311-313.          

1998
“Günter Seufert: Café Istanbul. Alltag, Religion und Politik in der modernen Türkei. München 1997,” Neue Zürcher Zeitung, 02-19-1998 (Column: Politische Literatur: “Identitätssuche in der Türkei. Der politische Islam als Kind der Moderne“).

1997
“Türkei Programm der Körber-Stiftung (ed.): Religion - ein deutsch-türkisches Tabu?, Hamburg 1997,” Spirita. Zeitschrift für Religionswissenschaft 12, Nr.1: 34f.

“Udo Steinbach: Die Türkei im 20. Jahrhundert. Schwieriger Partner Europas.” Bergisch Gladbach 1997,” Spirita. Zeitschrift für Religionswissenschaft 11, Nr.1: 41f.

1996
“Gilles Kepel: Allah im Westen. Die Demokratie und die islamische Herausforderung. München 1996,” Spirita. Zeitschrift für Religionswissenschaft 10, Nr.2: 40f.

“Von Erlösern, Märtyrern und anderen Amerikanern. Bemerkungen zum Kinofilm "Independence Day",” Spirita. Zeitschrift für Religionswissenschaft 10, Nr.2: 31f.

1995
“Karin Vorhoff: Zwischen Glaube, Nation und neuer Gemeinschaft. Alevitische Identität in der Gegenwart. Berlin 1995,” Spirita. Zeitschrift für Religionswissenschaft 9, Nr.2: 45f.

 

Weitere Publikationen

2014
"Die Aleviten. Eine Religionsgemeinschaft im Spannungsfeld türkischer Politik," Dossier Türkei, Bundeszentrale für Politische Bildung, September 4, http://www.bpb.de/internationales/europa/tuerkei/184986/die-aleviten.

"Türkiye'de Alevilik 1930ların İzini Taşıyor," Interview mit Cem Erciyes, Radikal Kitap, April 12, http://kitap.radikal.com.tr/makale/haber/turkiyede-alevilik-1930larin-izini-tasiyor-395471.

"Beyond Religio-Secularism: Toward a Political Critique," The Immanent Frame. Secularism, Religion, and the Public Sphere. February 25, http://blogs.ssrc.org/tif/2014/02/25/beyond-religio-secularism-toward-a-political-critique/.

2013
“New Texts Out Now: Markus Dressler, Writing Religion,” Jadaliyya. 19. Juni. Online: http://www.jadaliyya.com/pages/index/12302/new-texts-out-now_markus-dressler-writing-religion.

2011
“Religion-Making,“ The Immanent Frame. Secularism, Religion, and the Public Sphere, 26. Oktober, mit Arvind Mandair. Online: http://blogs.ssrc.org/tif/2011/10/26/religion-making/.

2008
“On Turkish Laicism,” The Immanent Frame. Secularism, Religion, and the Public Sphere, 30 Juli. Online: http://www.ssrc.org/blogs/immanent_frame/2008/07/30/on-turkish-laicism/.

“The Rise and Fall of the AKP,” The Immanent Frame., 29 Juli. Online: http://blogs.ssrc.org/tif/2008/07/29/the-rise-and-fall-of-the-akp/.

2006
“Election Polemics,” The Revealer, 2. November; Online: http://www.therevealer.org/archives/timely_002693.php.

2003
Islam (Pocket Thema). Berlin: Cornelsen Scriptor; mit Gritt M. Klinkhammer.

2002
“L’islam dans la sphère publique: nouveaux enjeux au Canada et en Europe,” La Parole Métèque. Le magazine du renouveau féministe 40 (März, special issue: Islams: quel Islam?): 44f.; mit Barbara Thériault, David Oullette.

1997
“Vom Ulu Önder zum Mehdi - Zur Darstellung Mustafa Kemals in den alevitischen Zeitschriften Cem und Nefes,” Orient-Institut Istanbul (Pera-Blätter Nr. 7), 27 S.